הדרכה וטיפולים רגשיים ונפשיים

מהי פסיכותרפיה טראנספרסונלית? ‏

פסיכותרפיה טראנספרסונלית היא טיפול אלטרנטיבי שמסתכל על תודעה במונחים של מצבי אנרגיה גישה זו מורכבת יותר מפסיכותרפיה מסורתית ומדגישה את ההבדל בין ציפיות החברה שלנו זה גם לוקח בחשבון את ההנחות של דתות רבות ומדגיש את הצורך למצוא אמת וחופש אולטימטיביים שמתעלה על האגו שלנו. בניגוד לפסיכותרפיה קונבנציונלית, פסיכותרפיה בין-אישית יכולה להועיל מאוד למי שסובלים ממגוון של בעיות נפשיות.

הרעיון המרכזי מאחורי הפסיכולוגיה הבין-אישית הוא שאדם בריא מסוגל לחוות רגשות אנושיים מלאים ללא הסתבכות של דרמה אישית. מטרת הטיפול הבין אישי היא לעזור ללקוח להתרחב לתוך הרגשות האלה ולהתעלם מרצונו. גישה זו מאפשרת לתובנה עמוקה ולאמפתיה להתרחש. הוא גם מציע דרכים להתמודד עם בעיות כגון התמכרויות, דיכאון וחרדה. מכיוון שהוא מתמקד באדם כולו, הטיפול הבין ־ אישי כרוך לעתים קרובות במשפחתו ובחבריו של המטופל וביחסיהם עימו.

בעבר, פסיכולוגיה טראנספרסונלית לא נחשבה לתחום מחקר לגיטימי באקדמיה. היא גם מתמודדת עם ביקורת על הדגשת אחדות וגיוון על הצורך בהבדלים אישיים.

הטיפול הטרנסצונלי מכונה לעתים קרובות פסיכותרפיה טראנספרסונלית, והוא פותח במקור על ידי אברהם מאסלו. צורה זו של טיפול משלבת טקסים רוחניים מסורתיים עם פסיכולוגיה מודרנית. הוא גם מדגיש מודלים חיוביים לחיקוי והשפעות. הטיפול החודשי מבוסס על הרעיון שבני אדם הם יותר מגופם ומוחם ויכולים לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם באמצעות רוחניותם. אף ־ על ־ פי שפסיכותרפיה טראנספרסונלית עשויה לכלול תוכנית טיפול אינטנסיבית יותר, זוהי אפשרות חשובה עבור הזקוקים לתמיכה רגשית.

בתחום הפסיכולוגיה הטרנס-אישית יש מספר פוסטולציות, המגדירות מה עושה פסיכותרפיסט טרנס-אישי. לדוגמה, ההשערה הראשונה נובעת מהמודל ה ”ספקטרום” של התודעה, שהוא מודל של צמיחה אנושית. מודל ספקטרום מתאר את האבולוציה של התודעה שלנו מילדותי לבגרות, מאגו למדיטטורים. מודל הספקטרום הוא מושג מרכזי בתנועה הטרנס-אישית, ויש לו ניואנסים רבים.

המונח ”מעבר אישי” נכנס לשימוש בתחילת שנות השישים כהרחבה של פסיכותרפיה הומניסטית. התחום התחיל כנתק מהתאוריות הפסיכולוגיות הנפוצות. הגורוס המוקדמים של תחום זה היו ויליאם ג 'יימס וקארל יונג, שהתעניינו שניהם במצבי תודעה לא רגילים לחוויות מיסטיות. בשנת 1967, התחום הוצג לעולם הפסיכולוגיה, וזכה להכרה רחבה ככוח רביעי.

בתחילת שנות ה-70, האקדמאים הראשונים שלמדו פסיכולוגיה טרנס-אישית היו מייסדי המכון הפסיכיאטרי של קליפורניה. מכון זה היה בחזית המחקר והחינוך הפסיכולוגי הבין-אישי בשלושת העשורים האחרונים. נזקפת לזכותו עזרה בהקמת האיגוד הטרנספרסונלי (Transperonal Association) וירחון הפסיכולוגיה הטרנספרסונלית (Journal of Transperonal Psy חלוצי התחום ממשיכים להתפתח ולהרחיב את תחום הפסיכולוגיה הטרנס-אישית. וכמובן, יש עוד הרבה סיבות חשובות להצלחת הפסיכותרפיה הטרנס-אישית.

כפי שמשתמע מהשם, פסיכותרפיה בין-אישית היא גישה לטיפול בהפרעות התנהגותיות ונפשיות המדגישה את תפקידה של רוח הפרט בהשגת רווחה. היא מועילה לטיפול בחרדות, בדיכאון, במצב רוח ובהפרעות התנהגות ואפילו במחקר רוחני. למרות טבעו העמוק, פסיכותרפיה טראנספרסונלית היא גישה רגישה לטיפול. אמנם זה לא תחום מדעי, אבל זה כולל כמה תחומים של פסיכולוגיה.

פרטים נוספים באתר: etual-k.com/